Ułatwienia dostępu

to fundacja zwracająca się głównie do osób z ograniczonym dostępem do sztuki i kultury, do mniejszości oraz marginalizowanych grup. Poprzez pracę teatralną czy artystyczną chcemy spotkać się z osobami, dla których na co dzień nie ma miejsca w przestrzeni kultury i sztuki lub jest go bardzo niewiele. Chcemy tym osobom dać podmiotowy głos i możliwość auto ekspresji. Co więcej, wierzymy, że nasze działania będą miały efekt kuli śniegowej, a każde następne przedsięwzięcie otworzy osobom tzw. „wykluczonym” kolejne drzwi. Uważamy, że w dzisiejszym świecie uwaga i otwarcie na drugiego, innego od nas są niezbędne, żeby stworzyć horyzontalny system, w którym znajdzie się miejsce dla każdego z nas.

ART JUNCTION czyli miejsce spotkania, skrzyżowania i wymiany pomysłów, światopoglądów oraz rzeczywistości ze sztuką i pomiędzy sobą. To również możliwość spotkania się artystów różnych dziedzin i kultur, to szansa dla artystów niszowych kontaktu z publicznością i pokazania jej niekomercyjnych wydarzeń artystycznych i kulturalnych. To wreszcie próba stworzenia oddolnego systemu wsparcia i współpracy. FUNDACJA ART JUNCTION założona została przez Jarosława Siejkowskiego i Barbarę Prądzyńską w maju 2015 roku w Poznaniu.

Barbara Prądzyńska

Ur. 1975 w Poznaniu. Fundatorka i Wiceprezeska Fundacji Art Junction Absolwentka Filologii Polskiej i Teatrologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (1995-1999, 2002-2004). Wieloletnia aktorka Teatru Biuro Podróży (1995-1999/ 2003-2015). Studentka i aktorka teatru Derevo (1997-1999). Współpraca: w Polsce: teatr Apart, teatr Usta Usta, teatr Circus Ferus, Teatr im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu („Czyż nie dobija się koni” w reż. Maji Kleczewskiej), Marta Marchow, teatr Y; w Europie: teatr Barrevoet (Holandia), teatr Grotest Maru (Berlin, Niemcy), Sco (Praga, Republika Czeska), Lapushkin Theatre (Rosja/ Niemcy), Aleksiej Merkushev (Rosja/ Niemcy), Edit Kaldor (Węgry/ Holandia), Atsushi Takenouchi (Japonia); w Meksyku: Cristina Maldonado, El Centauro Mecanico. Własne inicjatywy: Fractale – teatralna grupa kobieca, działająca w latach 2002-2009, Canoa – teatr działający w Meksyku (2002-2011) oraz grający w Polsce (2003-2010), Trenprojekt – projekty arystyczne w kontekście społecznym (migracja, uchodźcy ekonomiczni, mniejszości etniczne), The Garden Project (2009-2012) międzynarodowy spektakl sitespecific na temat dążenia człowieka do szczęścia i raju.

więcej

Prowadzona edukacji teatralna: szereg warszatatów dla aktorów, tancerzy, amatorów, dzieci i młodzieży w Polsce, Luxemburgu, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Meksyku, na Kubie, w Indiach, w Palestynie; kilkuletnia współpraca z Teatrem im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu – cykl zajęć teatralnych kończonych spektaklami w przestrzeniach nieteatralnych; wykładowczyni w Art of Voice Studio w Poznaniu 2010-2015; wykładowczyni w Studium Aktorskim STA w Poznaniu 2013-2015. Praca artystyczna w kontekście społecznym z: mniejszościami etnicznymi: Indian w Meksyku, Romów w Polsce, zapatystami w Meksyku, uchodźcami w obozach w Palestynie, migrantami romskimi pochodzenia rumuńskiego w Polsce, oraz z więźniami w Meksyku, dziećmi z rodzin zastępczych w Polsce, dziećmi w szpitalach w Polsce, niepełnosprawnymi w Polsce i Palestynie (spektakl Historia Pewnej Miłości, premiera 2004; warsztaty w ramach festiwalu 5 zmysłów. eMOTION; zajęcia oraz spektakl z dziećmi z trisomią 21), w zwiąku z przemocą wobec kobiet w Polsce i w Indiach. Aktywistka i uczestniczka Brygad Obserwatorów Praw Człowieka w Meksyku. Redaktorka książki „Inny Meksyk. Opowieści zapatystów” i tłumaczka tekstów zapatystowskich.

Jarosław Siejkowski

Współzałożyciel Fundacji ArtJunction Aktor, producent teatralny i animator kultury . Od 1992 roku w zespole Teatru Biuro Podróży. Współpracował przy tworzeniu spektakli: Giordano, Carmen Funebre, Nie wszyscy są z nas, Pijcie ocet, Panowie, Selenauci, Millennium Mysteries, Rękopis znaleziony w Saragossie, Zaćmienie, Świniopolis, Makbet., HofD, Planeta Lem, Śmierć Dantona, Mistrz Głodu. Brał udział jako aktor i producent w prezentacjach spektakli na festiwalach teatralnych w Bogocie, Bombaju, Buenos Aires, Budapeszcie, Bukareszcie, Chicago, Delhi, Edynburgu, Filadelfii, Istambule, Jaipur, Kairze, Lizbonie, Londynie, Madrycie, Meksyku, Moskwie, Minneapolis, Nowym Jorku, Perth/Australia, Phoenix, Salonikach, St. Petersburgu, Seulu, Sao Paolo, Singapurze, Tajwanie oraz wielu innych festiwalach na całym świecie.

więcej

Inicjator, współtwórca i uczestnik licznych projektów kulturalnych i socjalnych m.in. „Teatr Bez Granic” Białoruś, Kuba, Liban, Palestyna (2006- 2009), Międzynarodowy Dokumentalny Projekt Teatralny: „Czarnobyl TM” (Białoruś/Ukraina)(2007), Relocation (Cork) Irlandia (2005), Samhlaíocht (Knocknagoshel)– Irlandia (2004). Koordynator programu prezentacji teatralnych w ramach polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w 2011 roku. Koordynator programów kulturalnych europejskich. Prowadził autorskie warsztaty teatralne w wielu ośrodkach w Polsce i na świecie m.in. w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Irlandii, Niemczech, Rosji, Białorusi, Ukrainie, Indiach, Iraku, Iranie, Uzbekistanie, Kolumbii, Gruzji.

PL